Біологія. 11 клас. Сторінка для учнів



Частина 1

Урок з теми "Адаптація як загальна властивість біосистем"
Переглянути презентацію
Переглянути відеоурок "Адаптація біологічних систем. Єдність організмів та середовища"

Урок з теми "Закономірності формування адаптацій"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Формування адаптацій на молекулярному і клітинному рівнях  організації"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Стратегії адаптації організмів"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Адаптивна радіація "
Переглянути презентацію

Урок з теми "Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію"
Переглянути презентацію

Частина 2

Урок з теми "Основні середовища існування та  адаптації до них  організмів"
Переглянути презентацію
Переглянути навчальне відео до уроку

Урок з теми "Водне середовище існування"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Наземно-повітряне середовище існування"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Способи терморегуляції організмів"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Ґрунтове середовище існування"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Симбіоз та його форми. Організм як  середовище існування"
Переглянути презентацію

Практична робота № 1  "Визначення ознак адаптованості різних організмів до  середовища існування"
Інструктивна картка_ Варіант 1   Переглянути 
Інструктивна картка_ Варіант 2   Переглянути

Урок з теми "Поширення паразитизму серед різних груп організмів. Форми та роль паразитизму в природі"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Адаптації  паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організм хазяїна на оселення паразитів"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Адаптивні біологічні ритми біосистем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів.  Фотоперіодизм"
Переглянути презентацію

Ментальні карти до теми "Паразитизм"


Для того, щоб переглянути зображення у великому розмірі, натисніть на ньому лівою кнопкою миші, а потім на зображенні, що відкриється - правою, та із випадаючого списку оберіть "відкрити зображення у новій вкладці" - на новій сторінці відкриється  повнорозмірний перегляд схеми.


Урок з теми "Науки, що вивчають здоров'я людини. Принципи та складові здорового способу життя"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Статева культура й безпека життя людини"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Негативний вплив алкоголю на здоров'я людини"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Негативний вплив куріння на здоров'я людини"
Переглянути презентацію
Переглянути відео до теми уроку:
Куріння чи вейпінг   дивитися

Урок з теми "Негативний вплив наркотиків на здоров'я людини"
Переглянути презентацію
Переглянути відео до теми уроку:
Як ЛСД (або "кислота") впливає на ваш мозок  дивитися
Як фентаніл впливає на ваш мозок   дивитися
Як марихуана впливає на ваш мозок   дивитися

Урок з теми "Вплив стресових факторів на організм людини"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Вплив навколишнього середовища на здоров'я людини"
Переглянути презентацію

Навчальний проєкт 1.
«Особиста програма зміцнення здоров’я»


Мета: визначити підходи до розроблення рекомендацій щодо профілактики захворювань та розробити особисту програму зміцнення здоров’я
1. На основі вивченого матеріалу складіть перелік факторів, які впливають на стан вашого здоров’я та оцініть:
• якість середовища існування, питної води, повітря;
• наскільки ваш раціон відповідає принципам раціонального харчування;
• чи достатній рівень вашої щоденної фізичної активності;
• чи достатньо ви відпочиваєте, наскільки повноцінним є щоденний сон;
 чи гарний імунітет має ваш організм, як його можна зміцнити;
• проаналізуйте, чи ви маєте шкідливі звички, як їх позбутися.
2. Оцініть простір, що оточує вас, з точки зору можливості та комфортності організації активного способу життя. Що можна змінити на краще? Чи є можливість зробити це самостійно або з допомогою батьків, друзів?
3. Складіть перелік дій, за допомогою яких можна зміцнити власне здоров’я. Заведіть щоденник, у якому відмічайте прогрес їх виконання (самопочуття, щоденну активність, режим харчування, сну тощо).
4. Ознайомте із підготовленим проєктом та його результатами своїх однокласників, батьків.

5. Зробіть висновок про свої успіхи у реалізації проєкту.
УВАГА!
1. Проєкт виконується усіма учнями класу на оцінку. 
2. Кожен особисто для себе складає СВОЮ програму  зміцнення  здоров'я (враховуючи особливості свого способу життя, режиму харчування, наявність певних звичок, які негативно впливають на ваш організм і  яких би ви хотіли позбутися тощо...,   можна користуватися наведеним орієнтовним планом)
3. Проєкт може бути виконаний  у вигляді ментальної карти (що це - дивись зразок вище), у вигляді роздрукованого плану ваших дій, у вигляді презентації, плакату, відеоролику, скрайбінгу.
Бажаю успіху на шляху до самовдосконалення!
Урок з теми "Імунна система людини, особливості її функціонування. Імунокорекція. Імунотерапія"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Профілактика неінфекційних та інфекційних захворювань  людини"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Профілактика інвазійних захворювань  людини та захворювань, що передаються статевим шляхом "
Переглянути презентацію

Практична робота № 2 "Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань"
Перейти до завдання
Посилання на ресурси для довідки та пошуку інформації
Перейти


Урок з теми "Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв'язки екології з іншими науками. Екологічні закони "
Переглянути презентацію

Урок з теми "Екологічні чинники та їхня класифікація "
Переглянути презентацію

Урок з теми "Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стенобіонтні та  еврибіонтні види"
Переглянути презентацію 

Урок з теми "Популяція, їх структура. Класифікація популяцій"

Урок з теми "Характеристики популяцій. Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах"

Урок з теми "Екосистеми, їх структурна організація. Типи зв'язків між популяціями різних видів у екосистемах"
Переглянути презентацію


Навчальний проєкт 2.
«Дослідження особливостей структури місцевих екосистем»    

Варіант 1. Екосистема соснового лісу.
Перейти до завдання
Варіант 2. Екосистема заплавної луки.
Перейти до завдання
Варіант 3. Екосистема Кременчуцького водосховища.
Перейти до завдання
Варіант 4. Екосистема річки Дніпро.
Перейти до завдання
Урок з теми "Властивості та характеристики екосистем"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Агроценози, їх структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери"

Урок з теми "Вчення В. І. Вернадського про біосферу  і ноосферу  та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи"
Переглянути відеоурок "Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу"
 

Екологічна конференція
«Людина і природа: від екологічної руйнації до екологізації життя»





Підготовка доповіді:  індивідуально або в парі.
Тривалість доповіді:  до 5 хв.
Варіанти висвітлення обраної проблеми: презентація, відеоролик, плакат А1 або А2.

Питання  для  підготовки  доповідей: 
1. Проблеми та наслідки глобальної зміни клімату на Землі.
2. Екологічні проблеми світового океану.
3. Всесвітній день екологічного боргу: як людство виснажує планету.
4. Правило 5 R: свідоме споживання.
5. Вуглецевий слід: як завдати планеті менше шкоди.
6. Сортування сміття – крок в чисте майбутнє.

Урок з теми "Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні"
Переглянути презентацію
Переглянути відеоурок "Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні"

Урок з теми "Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля.  Критерії забруднення довкілля"
Переглянути презентацію
Переглянути відеоурок "Види забруднень, їхні наслідки"

Урок з теми "Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона"

Урок з теми "Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм"
Переглянути презентацію
Переглянути відеоурок "Антропічний вплив на гідросферу та його наслідки"

Урок з теми "Антропічний вплив на ґрунти. Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери"
Переглянути презентацію
Відео "Зникли назавжди: топ-7 тварин, які вимерли в 21 столітті" Дивитися

Урок з теми "Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди"
Переглянути презентацію

Урок з теми "Червона книга та чорні  списки видів тварин. Зелена книга України"
Переглянути презентацію

Практична робота № 3  "Оцінка екологічного стану свого регіону"

Урок з теми "Концепція сталого розвитку та її значення. Природо-користування в контексті сталого розвитку. Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля"
Переглянути презентацію
Урок повторення та узагальнення знань з теми 
Перегляньте цікаві та інформативні відео до теми "Сталий розвиток та раціональне природокористування"
Дивитися


Урок з теми "Застосування результатів біологічних досліджень у селекції. Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів"
Переглянути презентацію
Переглянути відеоурок "Завдання та досягнення сучасної селекції"
Переглянути відеоурок "Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок українських учених-селекціонерів"

Урок з теми "Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи. Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції"
Переглянути презентацію
Переглянути відеоурок "Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів"

Урок з теми "Значення для планування селекційної роботи вчення М.І. Вавілова про ценри різноманітності та походження культурнихрослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості"

Урок з теми "Застосування результатів біологічних досліджень у медицині"

Урок з теми "Досягнення трансплантології, репродуктивної медицини та донорства"
Переглянути відеоурок 

Урок з теми "Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Досягнення регенеративної медицини та онкології"
Урок з теми "Біоетичні проблеми сучасної медицини"

Урок з теми "Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. Застосування результатів біологічних досліджень у біотехнології"
Переглянути відеоурок 2 "Сучасна біотехнологія та її основні напрями"


Урок з теми "Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації"




Навчальний проєкт 3.





Презентація проєкту передбачає створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (на ваш вибір).

Теми для роботи над проєктом (одна на вибір):
Тема 1. Клонування організмів.
Мета: Дослідити, що таке процес клонування, як і з якою метою здійснюється клонування організмів.
План виконання
1) Використовуючи додаткові джерела, знайдіть інформацію про клонування організмів.
2)  З'ясуйте:
 - Що таке клонування і клони?
 - Чи є клонування природним процесом? 
 - Якими методами здійснюється клонування в лабораторіях? 
 - Чим відома вівця Доллі? 
 - Які завдання може вирішити клонування в сільському господарстві та медицині?
3) Висловіть свою думку щодо клонування організмів взагалі і  людини зокрема.
4) Презентуйте результати власних досліджень.

Тема 2. Нанотехнології в біології.
Мета: Дослідити, що таке нанотехнології, у яких галузях біології та з якою метою вони застосовуються.
План виконання
1) Використовуючи додаткові джерела, знайдіть інформацію про нанотехнології в біології.
2)  З'ясуйте:
- Що таке нанотехнології? 
- Які матеріали та об'єкти мають нанорозмірність? 
- Чи є природні біологічні процеси, що їх можна віднести до цієї галузі? 
- Чи можливе створення нанороботів, які вони можуть мати перспективи застосування?
- Що таке наносенсори? 
- Як наночастинки можуть допомагати доставляти ліки всередині організму або боротися з раковими клітинами?
3) Висловіть свою думку щодо перспектив використання нанотехнологій у біології.
4) Презентуйте результати власних досліджень.

Тема 3. Трансгенні організми: за і проти.
Мета: Дослідити, що таке трансгенні організми, у яких галузях діяльності людини та з якою метою вони застосовуються.
План виконання
1) Використовуючи додаткові джерела, знайдіть інформацію про трансгенні організми.
2)  З'ясуйте:
- Які організми називаються трансгенними? Схарактеризуйте молекулярно-біологічні методи отримання таких організмів. 
- Назвіть приклади використання трансгенних організмів у наукових дослідженнях (наприклад гену зеленого флуоресцентного білка GFP або подібних). 
- Як трансгенні організми використовуються в сільському господарстві та які при цьому існують обмеження? 
- Чи є науково обґрунтовані докази небезпеки вживання трансгенних організмів у їжу?
3) Висловіть свою думку щодо перспектив використання трансгенних організмів.
4) Презентуйте результати власних досліджень.

Тема 4. 3D-біодрук: медицина майбутнього.
Мета: Дослідити, які досягнення та перспективи має технологія 3D-біодруку у сучасній медицині.
План виконання
1) Використовуючи додаткові джерела, знайдіть інформацію про технологію 3D-біодруку у медицині.
2)  З'ясуйте:
- Як здійснюють 3D-біодрук? Як з'явилася ця технологія у сучасній медицині?
Як широко застосовується ця технологія у світовій медичній практиці
- Назвіть приклади використання 3D-біодруку в наукових дослідженнях та в практичній медицині. 
- Які труднощі та перспективи розвитку технології  3D-біодруку?
3) Висловіть свою думку щодо перспектив використання технології  3D-біодруку в Україні.
4) Презентуйте результати власних досліджень.


Узагальнення  "Роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства"
Переглянути презентацію